Via Expresa Santa Rosa – Nueva Carretera CentralProject Management Services (PMO) provided to Provias Nacional under an Intergovernmental Agreement (G2G)

Lieu : Peru

Client : PROVIAS Nacional (MTC - Peruvian Ministry of Transport and Communications)

Date : 2021 - 2031

Le projet

In 2021, the Peruvian government has launched an international call for tenders to support the development of two major road infrastructures to the highest international standards:

  • Via Expresa Santa Rosa (VESR ): an urban viaduct providing access to Lima’s new international airport
  • the Nueva Carretera Central (NCC): a free way linking Lima to the economic hinterland.

France has been selected for the mission and has signed a government-to-government contract in May 2021. In practice, the French government’s assistance takes the form of the PMO Vías (Project Management Office), made up of setec and Egis, which provides technical and project management assistance to Provias Nacional, the public body responsible for the national road network. In addition to managing the two projects, PMO Vías’ mission includes training, knowledge transfer and reflection on the evolution of the Peruvian standards framework.

185km en 2x2 voies
Altitude max du projet : 4800m
4470m de pistes cyclables

Nos missions

For each of the two projects, the PMO team is responsible for :

 

  • General project management :
    • Development of the overall strategy.
    • Tracking schedules and costs.
    • Risk identification and management.
    • The implementation of international standards, best practices and innovations.
  • Management of the various Fidic contracts :

    • Drafting contracts and specifications for the design and construction phases.
    • Tender management.
    • Monitoring the progress and quality of studies.
    • Interface management.
  • Managing social and environmental processes :

    • Monitoring of consultants responsible for environmental and archaeological authorizations.
    • Managing the release of interference and rights-of-way.
    • Social management.
    • Communication and institutional relations.
  • Training Peruvian civil servants and transferring knowledge
    • Knowledge building through training for Provias professionals and stakeholders, including local public universities
    • Highlighting technical, managerial, social and environmental skills, among others
    • Disseminating knowledge, best technical practices, ethics and innovations

Nos expertises mobilisées

Pour aller plus loin

Nueva Carretera Central

La Carretera Daniel Alcides Carrión, ou Nueva Carretera Central (NCC), est un projet d’autoroute à deux fois deux voies qui permet de relier d’ici à 2031 la capitale Lima a la région centrale des Andes pour la désenclaver et améliorer la sécurité routière.

𝗨𝗻𝗲 𝘁𝗼𝗽𝗼𝗴𝗿𝗮𝗽𝗵𝗶𝗲 𝗲𝘅𝗰𝗲𝗽𝘁𝗶𝗼𝗻𝗻𝗲𝗹𝗹𝗲 !

Sur 185 km, la route se développe sur plus de 4.200m de dénivelé dans des vallées très encaissées, imposant des contraintes géométriques majeures et la réalisation de nombreux ouvrages d’arts de grandes dimensions

Le Pérou est également reconnu comme un pays qui possède une biodiversité riche et un patrimoine culturel majeur qui impliquent une attention accrue à l’environnement

𝗨𝗻 𝗽𝗿𝗼𝗷𝗲𝘁 𝗲𝗻 𝘁𝗿𝗼𝗶𝘀 𝗽𝗵𝗮𝘀𝗲𝘀 :

  •  La révision des études préliminaires antérieures à l’arrivée de la PMO Vías, conduisant à une reprise substantielle des études par la PMO Vías pour améliorer la faisabilité technique du projet ainsi que les conditions de maintenance. Une redéfinition complète du tracé a été réalisée.
  • La phase d’ingénierie définitive, qui correspond à la version péruvienne des études projet. Le design y est précisément détaillé en vue de la troisième phase.
  • La préparation des appels d’offre et le suivi de la supervision et la construction.

 

 

 

 

Via Expresa Santa Rosa (VESR)

Le projet d’extension de l’aéroport international de Lima va, à terme, saturer le trafic de la ville du Callao. Pour y remédier le projet de Vía Expresa Santa Rosa prévoit la construction d’un viaduc de 3,6 km de long à deux fois deux voies pour relier l’aéroport à la Costa Verde, voie expresse existante. La libération d’emprises au sol qui découle de l’élévation des voies principales permet une réflexion sur l’urbanisme de ce quartier socialement sensible et notamment l’aménagement d’espaces partagés et verts, de voies de bus en site propre et de de pistes cyclables. La VESR compte parmi les premiers projets d’infrastructure au Pérou à se faire sous la méthodologie collaborative BIM.

 

citation

Découvrir d'autres réalisations

Dakar-Thies freeway


February 2003

The rapid deterioration in traffic conditions on the Cape Verde peninsula (Dakar region) in ...

Haiti Tomorrow


January 2010

Since January 2010, the Setec Group, together with Bernard Reichen Architecte Urbaniste and ...

LGV Bretagne Pays de la Loire


April 2011

The Bretagne – Pays de la Loire High-Speed Line (LGV) project is an extension of the LGV ...