Grand Paris Express – Socio-economic reportSocio-economic evaluation study

Lieu : France

Client : Société du Grand Paris

Date : 2010

Le projet

The GPE is an automatic metro project involving the extension of metro line 14 to the north and south, and the creation of a double loop to link the inner and outer suburbs to the east and west of the Paris region:

  • 150 Km
  • Speed of 60 Km/h
  • 24-hour operation under study
  • 2 to 3 million passengers per day, including 40,000 at rush hour -About 40 stations, most of them interconnected with the existing network The metro project will also enable connections with TGV stations and airports, which will be only 30 minutes from Paris.

The total cost of the Grand Paris transport plan, including the Ile-de-France region’s mobilization plan, is estimated at 35 billion euros, including 21 billion euros for the implementation of the automatic metro project. Financing is mainly based on borrowing and government grants, with capital inflows attracted by the attractiveness of development clusters.

Today, 80 communes are crossed by the automatic metro network as planned. This represents 2.1 million inhabitants, 1.4 million jobs and around 1 million households.

Nos missions

Les missions de setec se décomposent en trois phases :

 

  • Réalisation d’une évaluation socioéconomique « classique » du projet de transport du Grand Paris selon la circulaire de Robien en vigueur ; les éléments de trafic pour le calcul des avantages des usagers sont issus des modèles de prévisions de la DREIF et de la RATP.

 

  • Approche méthodologique visant à élargir l’évaluation socio-économique et à prendre en compte de nouveaux éléments. Il s’agit notamment d’analyser les pratiques en vigueur à l’étranger (Grande Bretagne et pays de l’Europe du Nord) tout en faisant appel à différents experts.

 

  • La dernière phase d’étude consiste à mettre en œuvre une évaluation élargie du projet de transport du Grand Paris en intégrant différents éléments identifiés lors de la phase précédente : il s’agit en particulier :

De calculs de performances économiques liées à l’accessibilité,

De l’impact sur l’économie francilienne des emplois et populations attirés par le projet,

Des économies d’usage du sol liées à la densification autour des stations du projet.

Des calculs des effets élargis au sens de la méthodologie anglaise (Web : wider economic benefits)

Nos expertises mobilisées

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