Douala BRTReorganizing the transport network around BRT

Lieu : Cameroon

Client : City of Douala

Date : 2021 - 2022

Le projet

In 2019, the City of Douala adopted a Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP), which proposes the medium-term construction of a network of 49 km of BRT lines. Two corridors with a total length of 28km have been identified as priorities and are already being studied.

The success of this project presupposes improved feeder conditions on BRT corridors. The PMUS therefore calls for the restructuring of urban bus services to improve their level of service (speed, frequency, etc.) and ensure complementarity with BRT services.

The aim is to identify the roads concerned and design the facilities needed to improve the level of service for the BRT services identified. The study also covers infrastructure dedicated to formal and informal public transport and to non-motorized modes of transport.

The aim of the assignment is to produce preliminary and APD level studies in order to draw up tender documents for the works considered as priorities.

At the same time, the study will address the following issues:

  • summary assessment of social and environmental impacts, as well as socio-economic analysis of all investments
  • a study of the constraints and recommendations for the implementation of an integrated fare and ticketing system for public transport in Douala.

Nos missions

La mission porte sur la réalisation des études de réorganisation du réseau de bus et d’aménagement des voiries support pour un linéaire total de 80km.

Les études sont organisées en 5 missions:

    • Mission 1: Etat des lieux
      • Caractéristiques des voiries et équipements routiers, infrastructures pour les services de TC
      • Conditions de circulation et de sécurité
      • Caractérisation de leur niveau de service
      • Identification des aménagements à réaliser
    • Mission 2: Etudes préliminaires et évaluation socio-économique
      • Etude préliminaire des aménagements (voiries, infrastructures et équipements TC, aménagements urbains,…)
      • Etude de l’intégration tarifaire
      • Analyse des impacts environnementaux et sociaux
      • Etude socio-économique de l’ensemble du programme
    • Mission 3: Programme prioritaire d’investissement
    • Mission 4: Étude d’avant-projet détaillé (APD)
      • études topographiques, géotechnique et hydraulogiques
      • étude des voiries de rabattement et des espaces publics (y compris mobilier urbain, carrefours et signalisation lumineuse)
      • études des équipements d’exploitation (infrastructures terminales, dépots, matériel roulant, billettique…)
    • Mission 5: Dossier de Consultation des Entreprises (DCE)

Nos expertises mobilisées

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